Å måle avkastningen (Return on Investment = ROI) av din digitale markedsføring kan være en utfordrende oppgave, men det er essensielt å forstå effekten av kampanjene dine. I dette innlegget skal vi fortelle om flere målinger som man kan se på for å måle effekten av de digital markedsføringskampanjene.
- Konverteringsprosent. Denne beregningen måler hvor mange besøkende på nettstedet ditt som har utført en handling som du ser på som "ønsket". En høy konverteringsprosent vil si at mange for eksempel har sendt inn kontaktinformasjonen sin til deg, slik at du får en "lead" eller en potensiell kunde. Konverteringer skal defineres av deg selv og kan for eksempel være skjemainnsendinger, kjøp i butikk, klikk eller lignende.
- Kostnad per hendelse (CPA). CPA er kostnaden ved å skaffe en kunde gjennom en bestemt markedsføringskanal. Hvis man deler den totale kostnaden for en kampanje på antall konverteringer, kan du finne hvor mye hver hendelse har kostet deg.
- Avkastning på annonser (RoAS). RoAS måler direkte inntekten du har generert gjennom annonsene dine i forhold til hva det har kostet. En høy RoAS vil indikere at annonsekostnadene dine genererer god avkastninger på salgene dine fra annonsene.
- Bounce Rate. Er en måling av hvor mange som "flykter" fra nettstedet ditt etter å kun ha sett litt av nettsiden. En høy bounce rate kan indikere at besøkende ikke har engasjerende innhold, at nettstedet er utfordrende å navigere eller at besøkende tror de skal se på noe annet enn det de kommer til.
- Engasjementmålinger som likerklikk, delinger, kommentarer eller visninger kan gi god innsikt i hvor godt innholdet ditt resonerer med publikummet ditt. Høyt engasjement vil indikere at innholdet ditt er verdifullt og delbart, noe som vil føre til økt organisk rekkevidde og